ETBIN BOJC
22.10.1906-
30.12.1975
Etbin Bojc, učitelj z veliko začetnico, človek z velikansko ljubeznijo do
družine in domovine, človek, katerega um je neprenehoma zaposlovalo
razmišljanje o tem, kaj še lahko naredi za narodov blagor, človek, katerega roka
je iz dneva v dan tolkla po pisalnem stroju in ustvarjala na stotine tehtnih
člankov, ki so bili sad neumornega raziskovalnega dela in analitičnega pristopa
do družbe in človeka. Njunih dobrih in manj dobrih del. Človek, ki je preživel
obe svetovni vojni, vse mogoče režime, ves čas pa poudarjal, da Slovenci
potrebujemo samozavest in krščanstvo. Ter izobrazbo. Brez znanja ni
prihodnosti.
Etbin Bojc je bil 22. oktobra leta 1906 rojen na Vačah pri Litiji, očetu
Ivanu, orožniku, in mami Fani, rojeni Debevec, doma iz Goč pri Vipavi, ki se je
odločila, da bo ostala doma pri družini. Očetova služba je bila taka, da se je
morala družina veliko seliti, tako so se iz Vač preselili v Dobrepolje, še prej
sta se Etbin in Velca
z mamo zaradi požara začasno umaknila v bližnji Hotič, iz Dobrega polja pa nato v
Ljubljano in nazadnje v Kočevje. Najstarejši sin Herman se je rodil leta
Osnovno
šolo je Etbin Bojc obiskoval v Dobrempolju,
na katere ima lepe spomine, čeprav je ob selitvi še kot čisto majhen tam
preživel svojo prvo operacijo, ki jo je takole opisal.
„Ko so se bili starši z nesrečnih požganih
Vač preselili v mirne in prijazne Dobrepolje, je bilo precej hladno, stanovanje
je bilo le zasilno urejeno v Štihovi hiši nad kletnimi prostori. Dokler niso po
novih prostorih razporedili pohištva, sem bil v vozičku potisnjen v najbolj
osamljen kot podolgovatega hodnika in tam se se lahko
po svoje kot dojenček še tako hudoval ali se pogovarjal sam s seboj, zlepa ni
bilo nikogar k meni. Mamica je imela tačas polne roke dela in me je mogla le
redkokdaj obiskati in tolažiti. Gotovo sem bil ure in ure obsojen tako na
mokroto in hlad in to prehodno moje žalostno stanje je rodilo posledice. Bil
sem bolehen in triletnemu se je zbrala vsa slaba kri v gnojno bulo prav v
bližini srca- viden znak srčne vodenice.“
Zdravnik
se je odločil za operacijo, ki so jo izvedli kar na domu in Etbin
jo je uspešno prestal. Bolezen mu je pustila slabotnost in slabokrvnost, kar se
je poznalo tudi v njegovem odnosu do vrstnikov, saj se je ogibal tistih glasnih
in drznih, ki so ga prekašali po moči zdravja. Kot je zapisal v svojih
spominih, mu je nevarna operacija vse življenje ostala kot žig ne le telesno,
ampak tudi duševno in duhovno znamenje.
Šolo
je Etbin Bojc rad obiskoval, bil je med najbolj
pridnimi in prizadevnimi učenci, učitelji so ga imeli radi in tudi po šoli je Etbin znal uživati v objemu narave in tudi željno srkal
napredek družbe. Svoje prvo srečanje s kinom takole opiše.
„Spomnim se zatemnjene Štihove dvorane, ki
smo jo napolnili šolarji in pred nami je bilo namesto lepo poslikanega zastora pred odrom, kakor ga je bil poslikal
domačin France Kralj, razgrnjen velik bel prt; nanj so novi mojstri sedme
umetnosti z nekakšnimi svetlobnimi žarki prenašali podobe s filmskih trakov. Te
podobe, ki so se naglo vrstile druga za drugo, so se premikale, niso pa
govorile; bil je to pač nemi film, saj so zvočnega iznašli šele pozneje. Bilo
je to za nas, ki smo bili vajeni v tej dvorani sicer zanimivega in živahnega
igranja domačinov, kar velikansko presenečenje, ki nas je navdajalo s
pritajenim strahom in negotovostjo. Saj je na tisto platno pridrvel nenadno
tudi vlak, se bližal in večal v svoji pošastni prikazni. Vozil je naravnost
proti nam in že sem se bal, da bo zdrvel po nas v dvorano, vendar je v trenutku
izginil, kakor se je bil nenadno tudi prikazal. ...“
Etbin Bojc je sprva obiskoval škofijsko gimnazijo v Šentvidu nad Ljubljano,
drugi letnik pa je nadaljeval v Kočevju, kjer je bil med prvimi slovenskimi
maturanti tamkajšnje realne gimnazije. Oče tega dogodka žal ni dočakal, saj je
umrl, ko je bil Etbin star 16 let. Družina se je ob
skromni pokojnini težko preživljala, mati Fani, ki je bila globoko verna, se je
trudila na vse pretege, da bi otrokom omogočila
študij in ji je tudi uspelo.
Znašla
se je tako, da je del hiše oddajala kočevskim dijakom v najem, bila je kot
njihova gospodinja. Pri Bojčevih je bilo tako v tridesetih letih prejšnjega
stoletja pravo zbirališče kočevskih mladih razumnikov, skupaj so ustvarjali
dijaška lista Bliskavice in Naši ognji. Med fanti najdemo tudi štiri duhovniška
imena, s katerimi je Etbin pozneje obdržal tesne
stike- to so Leopold Čampa, Jože Gregorič, Jože Lušin in France Kramarič.
Šolali
so se torej vsi Bojčevi otroci, hči Valerija- Etbin
jo je klical Velca- je postala usmiljenka z redovnim imenom s. Akvina. Po svojih najboljših močeh je pomagala vsem, ki so
bili sprejeti v bolnišnico v Leonišče, med njimi so
bili tudi kolaboracionisti, zavezniški vojaki in mnogi drugi, in ker jim je
pomagala tudi pri pobegu, je morala v nemški zapor. Po vojni jo je večkrat
zaprla tudi ljudska oblast, leta 1948 je bila obsojena na 13 let odvzema
prostosti s prisilnim delom in na pet let odvzema vseh državljanskih pravic.
Zaprta je bila v Rajhenburgu. Na smrt bolno so jo
leta 1951 pripeljali v ljubljansko bolnišnico, kjer je še istega leta umrla.
Brat Vilko je bil pravnik, večinoma pa
je ukvarjal s pisanjem pri Gospodarskem vestniku, Etbin
pa se je po maturi vpisal na Ljubljansko vseučiteljišče
in poslušal predavanja iz pedagogike,
filozofije in slavistike ter leta 1931 diplomiral.
Po diplomi
je bilo službo težko dobiti, zato se je preživljal s krajšimi deli. Nekaj časa
je delal v ljubljanskem muzejskem arhivu, nato odšel v Maribor in sodeloval pri
ustanovitvi Zveze mladih intelektualcev,
ki naj bi pomagala brezposelnim izobražencem. Ustanovili so tudi posebno
borzo dela za intelektualne poklice ter s predavanji in članki opozarjali
javnost na težek gmotni položaj intelektualcev. Leta 1933, dve leti po diplomi,
je začel s poučevanjem na ženskem učiteljišču pri uršulinkah v Škofji Loki, leta
1935 je bil sprejet na državno učiteljišče v Ljubljani, leto dni pozneje pa je
bil premeščen na 3. državno gimnazijo, ki je bila na novo odprta za Bežigradom.
Tam je ostal do leta 1943.
Še
kot mladenič je Etbin Bojc spoznal Bogomilo Lavrič,
učiteljico razrednega pouka, s katero se je tudi poročil. Rodilo se jima je
šest otrok, Janez, Marija, Franja, Milojka, Lucija in Mihaela. Etbin je bil zanje oče v pravem pomenu besede, zgled
pridnosti, zvestobe, vere, poštenja, iz njegovih ust je velikokrat privrela na
dan ljubezen do domovine zlasti v pesmih, ki jih je prepeval skupaj z njimi.
Nudil jim je oporo vselej, ko so jo potrebovali. Spominjajo se večerov, ko jim
je prebiral kakšne odlične šolske spise svojih učencev ali jih opozarjal na
napake, ki so jih ti naredili. Bil je učitelj s srcem in dušo, tudi svojim
otrokom. Vedno je hodil na roditeljske sestanke in jih ob večerih izpraševal,
če znajo vso učno snov, ki je bila potrebna.
Bil
je velik domoljub, borec za vero, duhovno rast in slovenstvo. Leta 1939 je v
samozaložbi izšlo delo z naslovom Naša narodna vzgoja in obramba, delo je
natisnila Jugoslovanska tiskarna v Ljubljani, kjer je bil zaposlen njegov
prijatelj iz dijaških let Jože Kramarič. V knjižici, polni stremljenja za
krepitev narodne zavesti, je Bojc med drugim zapisal:
„Mi vse doslej nismo narodnega čuta in
narodne zavesti gojili in dvigali dovolj in smotrno po načrtu, ker smo se sami
premalo zavedali svojega ogroženega narodnega položaja in smo mirno in naivno
prespali dvajsetletje, medtem ko je bil sovražnik na
delu in nasejal med nami svetopisemske ljuljke tako, da se naš človek med njo malone že duši, dočim se polašča naše zemlje, priborjene z žulji in
napojene s krvjo naših častitih prednikov in s trpljenjem naših očetov v
preteklih stoletjih, grabežljivi tujec, ki je pri tem še vsak čas pripravljen
pljuniti na nas in na naše najsvetejše. Mi smo brez priprav in kake akcije
dopuščali, da danes umira naš človek tam, kjer je še pred stoletjem tekla zibel
naše kulture, in da je utihnila celo slovenska molitev naših ljudi ob svetogorski Materi. Morali smo doživeti vse to in ves ta
težki čas, da se streznimo in pripravimo bolje, da napravimo odločen konec
takim navalom na našo zemljo in na našo narodno svobodo.“
Ob
celi vrsti zapisanih stališč, ki so bila proti nacizmu, fašizmu in komunizmu,
obenem pa za večjo krščansko zavest in socialni čut za bližnjega, za boljšo
šolo in vzgojo mladine, niti ni nenavadno, da je bil Etbin
Bojc trn v peti mnogim. A vendarle je s svojo vztrajnostjo, trmo in doslednostjo
dosegel, da se je njegov glas slišal.
Na
veliki četrtek leta 1941 je bil zadnji govornik na Ljubljanskem radiu. Slovence
je v predavanju z naslovom „Trpljenje in vstajenje narodov“ pozval, naj se
borijo za narodno svobodo. V svojih spominih takole opiše ta dogodek:
Tisto četrtkovo
popoldne, ko sem se na kolesu pripeljal v Ljubljano iz Polja predavat, nisem
vedel, da bom predaval kot zadnji v ljubljanskem radiu. Preden sem ga začel
brati, sem vprašal napovedovalca Pengova, če smem malo zavleči. Osupnil me je
njegov nenavaden prigovor, da lahko, kolikor hočem. »Naslednji dan bodo tu že
gospodovali Nemci.« — Zaprlo mi je sapo in
me pretreslo do mozga. V tistem trenutku sem občutil vso tragiko tega
usodnega dejstva, hkrati pa vso svojo osebno kulturno prizadetost. Vedel sem,
da je to morilen napad na vse, kar smo zgradili in imamo. Obšla me je silna,
dotlej nepoznana zavestna volja, da spregovorim kljub skrajni potrtosti
tolažilno in zadnje naročilo. Zavedal sem se izrednega poslanstva in izbora, da
kot izobraženec spregovorim svojemu narodu vsaj nekaj resničnih in preroških
napovedi pogumno, toplo in slovesno. Kakor da sem iz vsega tega občutja in
premisleka prejel poseben dar, sem govoril počasi, razločno in s poudarkom, kot
da zrem pred seboj vse Slovence, ki nas vse zagrnija
temna senca krvave okupacije, čutil in zavedal sem se v tistem hipu hkrati, da
je preizkušeni narod kot eno uho prisluhnil še zadnjim glasovom ljubljanskega
radia, trepetajoč za svojo bodočnost.
Govoril sem
zamišljen v poslušajočo množico v glavnem takole:
»Danes je spet prišel čas trpljenja narodov, ki čakajo na svoje
vstajenje. Posameznik živi v tesni povezavi s svojim narodom, bodisi da se teh
vezi zaveda ali ne. Te vezi so vidne ali nevidne, morda le slutene ali sploh ne
začutene. Čim bolj je kdo narodno osveščen in vzgojen, tem bolj občutene
postanejo vse te stotere in tisočere notranje zveze. To je tako kot s človekom
v družini. Kakor si morajo udje iste družine pomagati med seboj, prav tako mora
tudi vsak pripadnik naroda skrbeti za skupno dobro. Do tega skupnega širšega
doma čutimo s svojo zavestjo ljubezen in odgovornost, zanj se tudi žrtvujemo,
ker se zavedamo, da je naše osebno življenje nujno globoko, tako krvno kot
duhovno povezano s predniki. Ta narod je potreben in tudi vreden posebnih žrtev
s strani svojih pripadnikov, da stopimo na branik in se žrtvujemo zanj, kadar
pride v stisko.
V trpljenju, pravimo, šele
spoznamo prijatelja. V trpljenju preskušeni se vzljubijo in tesneje povežejo
med seboj v eno udje družine, ki je ogrožena in katere pretečo nevarnost
občutijo vsi kot eden: bratje in sestre, otroci in starši. V trpljenju
preskušeni narod se najbolj narodno osvesti, okrepi in medsebojno vzljubi. V
trpljenju so neizmerni zakladi najmučnejših tegob, a
tudi skritih, najplemenitejših nagibov, ki vodijo v preporod in vstajenje.
Trpljenje je torej smiselno; dvakrat in desetkrat pa je smiselno, kadar gre za
biti in ne biti lastne osebe in za blaginjo družine, a stokrat in tisočkrat je
trpljenje smiselno z vsemi, svojimi krvavimi žrtvami, ki jih prinaša, če in
kadar gre za obstoj in svobodo domovine, lastnega naroda. Ker smo s svojim
narodom tako tesno povezani, da" je naše zasebno življenje mogoče le v
njem, čutimo meje lastnega osebnega življenja na mejah našega naroda in vemo,
da je tudi to naše osebno življenje v resnici polno šele tedaj, kadar poteka v
družbenem okviru lastnega naroda in njegove neokrnjene svobode. Tedaj, ko pride
čas trpljenja in preskušnje za narod, dobi naše
življenje, kolikor se moramo nujno zanj žrtvovati, širši in vzvišenejši
pomen. Ni več važno in dragoceno le za svojce, ampak za vse narodno občestvo,
po njem pa tudi za vse Človeštvo.
Nastopil je čas trpljenja
tudi za naš narod, ko se vsi Slovenci čutimo kot ena sama družina, ko stopamo
na branik svoje domovine, ki je napadena. ...
Na vas je sedaj, da vsega
tega ne izgubimo, kar smo s trudom in krvjo naših prednikov pridobili. …
Prepričani smo, da bo to
velika preskušnja narodne in človeške zavesti v nas
in da bomo po tem velikem petku, ki ga mora preživeti naš narod, doživeli tudi
svojo veliko nedeljo, kakor lepo pravi že naš Cankar: „Prišel je dan, ko smo
morali zadeti križ na svoje rame in nastopiti krvavo pot na Golgoto. Trpeli
bomo in dotrpeli ter doživeli svoje narodno vstajenje in poveličanje.“
Tako
je govoril, razvoj pa je šel svojo pot. Še tisto pozno popoldne so gledali,
kako so prikorakali Italijani. Brez odpora, čeprav so sami pisali, da so v
naskoku junaško zavzeli trdnjave Vič, Šiško, Rožnik in Golovec. Prišli so v
dolgem sprevodu tudi v Polje. Odpeljali bi tudi Bojca, pa jim je nek policist,
ki ga je dobro poznal, prekrižal načrte in jih usmeril drugam. A ne za dolgo.
Že leta 1943 je bil Etbin Bojc odpeljan v zloglasno
koncentracijsko taborišče na Rab. Doma
je pustil ženo s štirimi otroki, peti je bil na poti. Družina se je ob zelo
naglušni materi zelo težko preživljala. Trpel pa je tudi Etbin.
V zborniku Občine Grosuplje je leta 1974
takole opisal svoj prihod v taborišče.
„Nikakor se nisem mogel znajti v temačnem in
pošastno presvetljevanem taboriščnem prostoru.
Porazgubili smo se brez navodil in si iskali zavetja v polizpraznjenih
nesnažnih šotorih. Kot kratkovidnež sem bil zdaj
pravi slepec, ki si nikakor sam ne more pomagati in se razgledati. Bil sem do
smrti utrujen in bolščal sem predse, kot da tavam po pravem peklu in se ne vem
kam obrniti. Vedel sem le to, da si moram najti nekje zasilno prenočišče,
čeprav se mi je zdelo vse to tavanje po temačnem taborišču velik nesmisel.
Popolna negotovost, kakšna bo naša usoda tu, me je žrla in tiho sem sklenil, da
bom morda izpolnil svoje poslanstvo že s svojim poročilom ob povratku, katerega
sem se nadejal. Pritipal sem se v notranjost nekega
praznega šotora in se poskusil zlekniti po tleh. Dotipal sem ostanke povaljane
in zdrobljene slame. Pod vzpetino, na katero sem hotel osloniti
glavo, sem otipal sluzasto govejo kost, polno mravelj, da se mi je vse skupaj
zagnusilo in bi najraje zbežal, če bi vedel, kam. Sedeč na tleh, sem se
naslonil na komolec, da bi predremal to prvo noč v
peklu rabskega taborišča … Na dnu svojega zavrženega in razžaljenega srca, ki
je plahoma in strahoma razmišljalo o 15 tisoč usodah sem pregnanih Slovencev,
sem nenadoma, odtrgan od ljubljene družine in potisnjen v to neznano usodo
zavrženih Slovencev, začutil preblisk spoznanja, da bom tudi sam priča
trpljenju v okupatorjevih krempljih...“
Po
prihodu domov ga skoraj niso spoznali. Tehtal je skromnih
Njegova
velika želja, ki mu je oblast ni dovolila izpolniti, je bila doktorat na temo
psihologije. Posebej ga je zanimalo področje nadzavesti,
s tem se je veliko ukvarjal in veliko pisal, a žal odmeva ni bilo. Leta 1937 je
izšla knjižica z naslovom Strukturna psihologija in pedagogika, ki je bila pravzaprav
ponatis iz Slovenskega učitelja. V tej razpravi je razlagal pojem strukture in
strukturne psihologije, zgodovinski razvoj te smeri ter razmerje med strukturno
psihologijo in moderno pedagogiko. Uvodoma je zapisal, da bo „v dobi kulturnega
prelamljanja in idejnih pretresov morda prav ta smer nudila rešilno luč bodočim
izobražencem“. Po njegovem mnenju sta šola in dom s svojo vzgojo otrok
poklicana, da sledita tej smeri, enako velja za vse ostale kulturne
ustvarjalce, da bi se s tem izognili mučnim in usodnim kulturnim iskanjem po
ovinkih in skrajnostih. Kot je zapisal v knjižici, bi si želel, da „bi šola prenehala biti kraj dresure, marveč
da bi nudila tisti drugi višji dom, ki bi ostal otroku kot najboljša
pripravljalnica za življenje v najlepšem spominu kot svetla pot in topla luč v
njegovi duši“.
Bojc
je res upal in želel utreti pot mnogim iskalcem, a mu je bil čas, v katerem je
ustvarjal, preveč nenaklonjen, da bi se njegovi upi uresničili. Tako tudi ni
jasno, ali je univerza sploh potrdila naslov njegove doktorske dizertacije in ali jo je začel pisati, ves čas je le
ponavljal, da ima to v načrtu. A njegova pot je bila drugje, v številnih
generacijah mladih učencev slovenskega pouka-psihologije in filozofije po vojni
namreč ni smel več poučevati. A tudi ti učenci, ki so pri njem obiskovali ure
slovenskega pouka, so cenili njegovo razdajanje v času pouka in po njem, kajti
to, o čemer je pisal, je dejansko živel, otrokom je ponudil razred kot drugi
dom, kjer so našli tako znanje kot tolažbo. Vozil jih je na različne poučne
izlete, celo na Rab, da bi jih ozavestil o priložnostih in pasteh sodobne
družbe in mnogi te prijetne spomine nanj hranijo še danes.
Delo
Etbina Bojca je zelo obsežno in raznoliko. Že v
dijaških in študentskih letih je sodeloval v katoliškem mladinskem gibanju in
bil nekaj časa tudi predsednik Slovenske dijaške zveze. Ta zveza je izdajala
svoj časopis Rast, ki ga je med letoma
Že
v svojih študentskih letih se je Etbin Bojc posvečal
preučevanju življenja in dela Antona Martina Slomška. Leta 1932 je izšla
njegova svetosavska naloga Slomšek naš duhovni
vrtnar, leta 1940 pa je skupaj z Luko Kramolcem napisal priročnik za Slomškove
proslave z naslovom „Slava Slomšku. Daljše razprave o Slomšku je objavljal tudi
ob stoletnici njegove smrti leta 1962 v Novi poti. Tega leta je izšla v založbi
Mohorjeve družbe tudi Knjiga o Slomšku, ki jo je napisal v sodelovanju s
Francem Hrasteljem. Poudaril je Slomškov pomen za slovenski narod, obravnaval
njegova dela in objavil literaturo o Slomšku. V tej knjigi je bil izjemoma
podpisan s psevdonimom Janez Poljanec. Prisluhnimo odlomku sklepne besede iz
knjige Slomšek naš duhovni vrtnar iz leta 1932.
„Z nestrpnostjo čakajo današnje razmere naše
šole novih Slomškov, ki bi znali ta velika in vredna šolska poslopja s takim
pridom izrabiti, kakor je baš on pokazal v tem svojo
veliko zmožnost na tedanjih dvorazrednicah in
skromnih nedeljskih šolah. Tembolj bi morali v današnjih, še vedno
materialističnih časih upoštevati Slomškova vzgojna načela, ki se tičejo
predvsem srčne kulture in duhovnega oblikovanja in šele potem v drugi vrsti
ostalega pouka. Narod kakor posameznik rasteta progresivno v etičnem smislu le,
kadar rasteta v duhovnost in jima daje zadevne potrebne smernice šola, ena
najvažnejših kulturnih institucij naroda in države. Tega dejstva se je Slomšek-
upam si trditi- mnogo bolje zavedal kot
marsikateri naših pedagogov na današnjih šolah. Slomšek je bil vzgojitelj-
vrtnar, ki dobro pozna in mora dobro poznati svoje mladike in ki ve, česa jim
je treba.“
Drugo
obsežnejše področje dela Etbina Bojca je zgodovina
slovenskega šolstva. Leta 1935 se je zavzemal za obnovitev Slovenskega šolskega
muzeja, ki je bil leta 1910, potem ko so ga petkrat preselili, opuščen. Glede
na neke obljube je bilo nekaj upanja, da bo šolski muzej dobil prostore v
nanovo ustanovljenem Mestnem muzeju, vendar se želja ni uresničila. Zanimal se
je tudi za biografijo slovenskih učiteljev. Preučeval je obsežno gradivo, ki ga
je v rokopisu zapustil šolski nadzornik Josip Novak. Leta 1935 je v Pedagoškem
letopisu objavil članek o Novaku in njegovem delu ter se zavzemal za
izpopolnitev in objavo njegovega rokopisa, ki je obsegal 1185 biografij
učiteljev, ki so poučevali na Kranjskem od 13. stoletja do leta 1869. Pozneje
se je lotil izpopolnjevanja Novakovega rokopisa Bojc sam in začel zbirati
podatke tudi za učitelje na Štajerskem. Biografije učiteljev je objavljal leta
1970 v Novi poti, od leta 1971 pa v Glasniku slovenskega duhovniškega društva.
Njegovo delo s tega področja je ostalo nedokončano, smrt ga je ustavila pri
črki R. Še mesec dni pred smrtjo je zahajal v Slovenski šolski muzej in iz
šolskih kronik vztrajno zbiral podatke za nadaljnje delo.
Mnogo
svojih prispevkov je posvetil tudi zgodovini posameznih šol. Tako je leta 1964
ob stoletnici domžalske osnovne šole v Občinskem glasniku prispevek z naslovom
Zgodovinski razvoj šolstva v Domžalah, v ptujskem zborniku Poetovio
leta 1969 članek Doneski h gradivu za zgodovino šolstva na območju sedanje
občine Ptuj in v publikaciji 50 let slovenske gimnazije v Kočevju članek Prvi
dijaki in maturanti slovenske gimnazije v Kočevju. O zgodovini šolstva v
kočevskem okraju ob 100-letnici šolske reforme je pisal leta 1969 v reviji Nova
pot, o šolah v grosupeljski občini pa v Zborniku občine Grosuplje leta 1970. O
šolah in učiteljih na slovenskem Štajerskem pred 100 leti je pisal v Časopisu
za zgodovino in narodopisje v letih med
Ob
dolgoletnem poučevanju slovenščine se mu je porajalo mnogo vprašanj in idej,
zato je napisal številne članke, ki jih je objavljal v letih
„Že na nižji stopnji osemletke bi morali
otroci pridobiti več čuta in smisla za čistost slovenskega izražanja, hkrati s
spoštljivostjo do slovenske besede pa že tudi primeren odpor do tujk in
izposojenk, ki nam niso več potrebne, do barbarizmov in spačenk, ki jih je naš
pogovorni jezik še vedno tako poln, da se človek s strahom vprašuje, kje so
tiste pomanljkljive rešetke in pore, skozi katere se
vse to kljub številnim šolam in milijardnim izdatkom zanje preliva v tok
vsakdanje govorice. Dom temu uličnemu izražanju, pa če bi si ne vem kako
prizadeval, kar pa marsikje ni mogoče, ni in ne more biti kos. Družbena
jezikovna dejavnost pa je ali povsem nebudna in nepozorna za to ali pa
naravnost trpna in dopušča, da jo hitni in silni val
pregazi. Troej je samo šola poklicana, da tu zastavi
vse sile in da že v nižji osemletki zbudi otrokom pozornost na ta mrčes, ki nam
grdí naš materni jezik, se vanj zajeda in ga sramoti. Če računamo, da bo leta
1968 poteklo že pol stoletja, kar se uči slovenščina sistematičneje
po naših šolah kot reden in obvezen učni predmet, imamo lepo priliko, da se
zamislimo in vprašamo, koliko smo v tem razdobju napredovali. …
Danes govore Slovenci
povprečno sicer mnogo čisteje in tudi po trgovinah ti ponujajo prodajalci blago
in razne potrebščine v lepem slovenskem izrazu, medtem ko slišiš v skupinah
celo univerzetitetnih slušateljev še vedno razne
nemške spačenke. Ne bi se smeli uspavati, da se to ta stvar nekako sama od sebe
uravnala. Ne, vedeti moramo, da je tu velik zastoj in da naše šole niso storile
povsem svoje dolžnosti kot gojiteljice in učiteljice maternega jezika, to pa je
njih naloga in odgovorna dolžnost.“
Z
delom ni prenehal niti po upokojitvi. Vztrajal je s pisanjem in raziskovanjem
vse do smrti. Zanimal se je za ljudske pregovore, o čemer je napisal vrsto
člankov, ki so izhajali leta
Končali
bomo s kratkim odlomkom iz njegovih spominov na Dobrepolje, objavljenih v
Grosupeljskem zborniku leto dni pred njegovo smrtjo.
„Vsako pomlad, ko vzcveto
prve cvetke po naših travnikih, me je zgrabilo nekaj in me siloma
vleklo nazaj v mladost. Vsako poletje, ko sem gledal žanjice na polju, sem se
znova spomnil tistih davnih podob. Vsako jesen s šibečim drevjem v sadovnjakih
me je zamikalo. Celo dolgočasno deževje me je vse do belega snežnega prta
vleklo v mladost, polno svojskih občutij in kristalno čistega sozvočja
čudovitih sklad iz tega otroškega raja. Pota mračne poznejše življenjske usode
so me oddaljila od tega nekdanjega raja, a žeja duše me je vselej privedla
nazaj v svet takratnih barv, zvokov in okusov in vonjav. … Saj je življenje
tudi samo pisano kot vrt in travnik v maju.“
Etbin Bojc je umrl 30. decembra 1975, star 69 let, uradno zaradi pljučnice,
medtem ko naj bi dejansko po navedbah domačih bolehal za težko obliko krvnega
raka. Zapustil je bogato dediščino, ki si vsekakor zasluži podrobnega pregleda
in izbora v knjižni obliki.
Oddajo
sem pripravila Tanja Dominko. Z menoj je bral Marjan Bunič.
Tehnična izvedba... Za pomoč pri
zbiranju gradiva se zahvaljujem Bojčevim hčerkam, Zvonetu Kolencu in
Tatjani Hojan ter Marku Ljubiču iz Slovenskega šolskega muzeja.