ETBIN BOJC
Jože Gregorič
Dne 30. decembra 1975 je po kratki bolezni v
ljubljanski bolnišnici umrl upokojeni prof. Etbin
Bojc, zaslužen vzgojitelj, publicist in kulturni zgodovinar.
E. Bojc se je rodil 22. okt. 1906 na Vačah pri Litiji, kjer je bil oče v
službi kot orožnik. Z Vač se je družina preselila v Dobrepolje. Tam se je rodil
brat Vilko (1910—1973), jurist, časnikar ' in publicist. Svojo mladost v Dobrepoljah je Etbin opisal v
Grosupeljskem zborniku V in VI (1973, 1974). Prvi razred gimnazije je končal na
škofijski gimnaziji v Šentvidu nad Ljubljano; ker pa je bil medtem oče
premeščen v Kočevje, je gimnazijske študije nadaljeval in dovršil v Kočevju
(1927) in bil med prvimi slovenskimi maturanti tamkajšnje realne gimnazije.
Bojčev oče pa je zgodaj umrl in zapustil vdovo s tremi otroki; zato je
družina ob skromni pokojnini živela v zelo tesnih razmerah. Globoko verna mati
pa je svoje otroke z zgledom in besedo skrbno vzgajala (hči je postala
redovnica) in kot študentovska gospodinja vrsto let pomagala še drugim dijakom;
če ni premogla drugega, je vsakemu obiskovalcu postregla vsaj s skodelico
čaja, ki ga ni nikoli zmanjkalo. Pri Bojčevih je bilo v tretjem desetletju
našega stoletja pravo zbirališče kočevskih študentov: tu smo študirali,
debatirali in politizirali; tu so bile napisane vse številke dijaških listov
»Bliskavice« in »Naši ognji« (pisal je Etbin, ki je
imel zelo lepo pisavo). Iz tega kroga so izšli tudi vsi štirje duhovniki, ki
jih je pred drugo vojno dala kočevska gimnazija (Leopold Čampa, J. Gregorič,
Jože Lušin in France Kramarič).
Po maturi se je E. Bojc vpisal na ljubljansko
vseučilišče, poslušal predavanja iz pedagogike, filozofije in slavistike ter
1931 diplomiral. Kakor mnogo drugih tudi on po diplomi ni mogel dobiti službe,
zato seje prebijal na različne načine. Nekaj časa je delal v ljubljanskem
muzejskem arhivu, nato odšel v Maribor in sodeloval pri ustanovitvi Zveze
mladih intelektualcev, ki naj bi kot samopomoč pomagala brezposelnim izobražencem.
Ustanovili so tudi posebno borzo dela za intelektualne poklice ter s predavanji
in članki opozarjali javnost na težko gmotno stanje inteligenčnega
proletariata.
V šolskem letu 1933—34 je Bojc poučeval na
zasebnem učiteljišču pri uršulinkah v Škofji Loki, naslednje leto pa na
učiteljišču pri uršulinkah v Ljubljani. Šele leta 1935 je dobil državno
službo na učiteljišču v Ljubljani, v jeseni 1936 pa je bil premeščen na novo
odprto bežigrajsko gimnazijo, kjer je ostal do 1943. Od leta 1943 do 1945 je
zopet učil na ljubljanskem učiteljišču, 1945—1957 pa na nižji gimnaziji v
Domžalah, kamor se je vsak dan vozil iz Novega Polja pri Ljubljani, kjer je z
obilno družino stanoval do smrti. Zadnja službena postaja mu je bila srednja
gradbena šola v Ljubljani (1957 do 1968), kjer je bil tudi upokojen. Med okupacijo
je leta 1942 kot zaveden Slovenec okusil tudi strahote internirancev v
taborišču na Rabu, kar je opisal v Grosupeljskem zborniku VI (1974).
Pokojni prof. Bojc je bil nadarjen in zelo
prizadeven društveni in znanstveni delavec. Od dijaških let dalje je sodeloval
v katoliškem mladinskem gibanju, ki je vtisnilo globoke sledove v slovensko
kulturno življenje med obema vojnama, njegove ideje pa so dobile najvišjo potrditev
v odlokih II. vatikanskega cerkvenega zbora. Bojc je postal predsednik Slovenske
dijaške zveze in najprej sourednik (1927-29) dijaškega glasila Rast, zadnji
letnik pa je uredil sam (1930—31). Razen v Rasti je tedaj in naslednja leta z
razpravami in eseji sodeloval v Ognju (O gibalih življenja), v Domu in svetu
(Mladina med vojnama, Osebnost in slog, Narodnost — izhodišče kulturnega
ustvarjanja), v Času (Sodobno kulturno stanje, Osebnost in
krščanstvo, Karitativnost, Usmerjenost povojne mladine) in v Slovenskem
učitelju (Kje smo v kulturi, Stiska sodobne mladine, Vrednota materinščine).
Izbor svojih predvojnih in povojnih predavanj in razprav (nekaj jih je izšlo v
reviji Nova pot) je hotel izdati pod naslovom Rast v duhovnost. Rad bi bil
opozoril javnost, da vse, kar danes na Slovenskem doživljamo v Cerkvi in v
družbi, ni prišlo nepričakovano, marveč je mladinsko gibanje o tem veliko
premišljevalo in se na to pripravljalo. S tem bi bila obenem potrjena idejna in
življenjska povezanost predvojnega in povojnega katoliškega rodu, naša mladina
pa bi se lahko seznanila s kulturnimi in družbenimi napori mladinskega gibanja.
Nenadna smrt mu je te lepe načrte preprečila.
Ob študiju pedagogike se je E. Bojc seznanil z
delom našega velikega domoljuba in vzgojitelja škofa Slomška, ki je bil tudi
pesnik. Najprej je Slomška obdelal v svetosavski
nalogi Slomšek — naš duhovni vrtnar (1932). Pozneje je s prof. L. Kramolcem
pripravil knjigo Slava Slomšku (1940), ki naj bi bila priročnik za Slomškove
proslave, in slednjič s Fr. Hrasteljem še Knjigo o Slomšku, ki jo je ob
stoletnici Slomškove smrti izdala Mohorjeva družba v Celju (1962); podpisal se
je kot Janez Poljanec. Nenehno je poudarjal Slomškovo duhovno veličino in
njegove trajne zasluge za naše narodno življenje.
Od vzgojitelja in šolnika Slomška je Bojca
naravna pot vodila do zgodovine našega osnovnega šolstva, kjer so duhovniki,
organisti in cerkovniki kot učitelji opravili veliko kulturno delo. V dolgih
letih marljivega iskanja po domačih (Slekovčeva in Strelčeva ostalina v
Mariboru, šolski in nadškofijski muzej v Ljubljani) in tujih arhivih (Gradec)
je zbral obilo dragocenega gradiva in ga v zadnjih, letih začel objavljati.
Tako je v Novi poti (1969, obdelal Zgodovino šolstva v kočevskem okraju, v
Grosupeljskem zborniku I in II (1969, 1970) Predstoletne
šole v grosupeljski občini, v zborniku Poetovio
(1969) šolstvo ptujskega okraja; podobno še v mariborskem Časopisu za
zgodovino in narodopisje. Ob dvestoletnici Terezijanskih šol pri nas je napisal
pregledno razpravo Začetni razvoj osnovnega šolstva na Slovenskem (Kronika XXII,
1974). Pod naslovom Kratke biografije naših najstarejših šolnikov je leta 1970
začelo izhajati njegovo obsežno delo v Novi poti in se nadaljevalo v Glasniku
Slovenskega duhovniškega društva (1971—75). Deloma je porabil zapiske šolskega
nadzornika Josipa Novaka, ki je zbral biografske podatke učiteljstva na bivšem
Kranjskem do leta 1869. Potrebno bi bilo, da se to pomembno delo, ki je
natisnjeno do črke R, obdela do konca in objavi. Prav tako bi ga bilo treba
dopolniti s primorskimi, koroškimi in prekmurskimi šolniki. Kdor se bo tega
lotil, bo spoznal, kako težavno pionirsko, zato zaslužno delo je opravil prof.
Bojc. Z njegovo pomočjo smo ugotovili kraj in datum rojstva ljudskega pesnika
Andreja Kančnika (1775—1841). Sodeloval je tudi v
Koledarju Mohorjeve družbe in v Družini, obilo njegovih člankov in krajših
zapisov pa je raztresenih po raznih časopisih in revijah.
Državna založba je 1974 izdala Bojčevo knjigo
Pregovori in reki na Slovenskem, ki je najobsežnejše delo te vrste pri nas
(408 str. s predgovorom in bibliografijo o slovenskih pregovorih in rekih).
To bi bil kratek pregled življenja in dela prof. E. Bojca. Iz ljubezni
do prelepe slovenske domovine, po kateri je rad potoval, in iz spoštovanja do
vseh tistih, ki so ustvarjali našo kulturo, je tudi sam zastavil vse svoje moči
v iste namene. Rad bi bil čimveč storil za duhovno
rast svojega naroda, zato je bil do zadnjih dni življenja neutruden delavec in
poln novih načrtov, ki pa jih — žal — ni mogel več uresničiti. Tudi s tem, kar
nam je dal iz svoje zakladnice, in s svojim doslednim krščanskim življenjem, se
je trajno zapisal v našo kulturno
zgodovino.
Jože Gregorič