Mohorjev koledar 1972

 

PO VELIKEM PETKU K VSTAJENJU

(Ob 30-letnici okupacije)

Dan 27. marca 1941 je s svojim upornim udarom osvežujoče odjeknil po morečem občutju sramotnega pakta v naših srcih. Ti­sti dan sem se srečal s pokojnim dr. Jožetom Bitežnikom v družbi z dr. Engelbertom Be­sednjakom v prostorih tedanjega narodno-obrambnega društva Slovenska straža in ji­ma hitel navdušeno čestitat spričo tega ve­likega dogodka.

»Vidiš«, se je obrnil dr. Bitežnik k dr. Be­sednjaku, »predsednik Slovenske straže čuti isto kot jaz.« Tedaj se je dr. Besednjak od­ločno zasukal in nama skušal s prepričljivo besedo omajati najino prostodušje, prika­zujoč vse možne posledice te odločitve, tako da je v prejšnje veselje kanila težka slutnja bližajoče se nevihte. Že v nekaj dneh je prišlo res do maščevalnega vdora zlonamernega vojnega stroja nacističnih sil. že 6. apri­la so se pojavila nad Jugoslavijo smrtonosna letala in na samo cvetno nedeljo smo s stra­hom opazovali in poslušali nalet hitlerjevskih štuk tudi nad ljubljanskim letališčem kot zateglo naraščajoče, piskajoče in potem pojemajoče, odmikajoče se vreščanje jekle­nih jastrebov.

V tistih dneh sem se globoko zamislil nad težko usodo, ki utegne prizadeti še posebej tudi naš narodič. Že prej sem upravi ljub­ljanskega radia najavil vrsto predavanj o našem obrambnem vprašanju, zato sem svo­je misli o tem strnil in naslovil predavanje »Trpljenje in vstajenje narodov«. Na vrsto je prišlo prav na veliki četrtek. Prejšnji dan sem kot narodnoobrambni delavec s tesnob­nimi in žalostnimi občutki pospravljal društvene papirje in jih na svojem kolesu od­važal. Ko je bil prostor v rdeči hiši zadaj na Poljanskem nasipu že izpraznjen, se je nenadoma pojavil na pragu postaven čokat starejši mož, ki sem ga na videz menda že poznal, čeprav se mi je tudi predstavil. Bil je Fran Albreht, književnik in znani socialni pesnik in urednik LZ. Rekel je: »Na magi­stratu,sem stvar že uredil, in namesto vaše organizacije je zdaj tam že zapisano moje ime, da ne bi imeli kakih sitnosti zaradi tega. Zdaj vas prosim le še za ključ tega mojega novega stanovanja.« Rad sem mu ga izročil, ne da bi vedel, da sem dal stano­vanjske ključe prvemu predsedniku MLO mesta Ljubljane iz leta 1945 in da. bo pri njem do leta 1942 stanoval nekaj časa tudi pisatelj Lovro Kuhar - Prežihov Voranc, ki se je kasneje zaradi vannosti preselil na zadobrovsko stran.

 

Zadnje radijsko predavanje

Tisto četrtkovo popoldne, ko sem se na kolesu pripeljal v Ljubljano iz Polja preda­vat, nisem vedel, da bom predaval kot zad­nji v ljubljanskem radiu. Preden sem ga začel brati, sem vprašal napovedovalca Pengova, če smem malo zavleči. Osupnil me je njegov nenavaden prigovor, da lahko, koli­kor hočem. »Naslednji dan bodo tu že go­spodovali Nemci.« — Zaprlo mi je sapo in  me pretreslo do mozga. V tistem trenutku sem občutil vso tragiko tega usodnega dej­stva, hkrati pa vso svojo osebno kulturno prizadetost. Vedel sem, da je to morilen na­pad na vse, kar smo zgradili in imamo. Ob­šla me je silna, dotlej nepoznana zavestna volja, da spregovorim kljub skrajni potrto­sti tolažilno in zadnje naročilo. Zavedal sem se izrednega poslanstva in izbora, da kot izobraženec spregovorim svojemu narodu vsaj nekaj resničnih in preroških napovedi pogumno, toplo in slovesno. Kakor da sem iz vsega tega občutja in premisleka prejel poseben dar, sem govoril počasi, razločno in s poudarkom, kot da zrem pred seboj vse Slovence, ki nas vse zagrnija temna senca krvave okupacije, čutil in zavedal sem se v tistem hipu hkrati, da je preizkušeni na­rod kot eno uho prisluhnil še zadnjim gla­sovom ljubljanskega radia, trepetajoč za svojo bodočnost.

Kot vešč recitator in predavatelj sem zbral vse svoje najboljše moči in se potrudil tudi glede jasnosti misli in miselnih, poudarkov. Preskočiti sem moral le tisto mesto zadaj, ki mi ga je Črtala cenzura — o vdoru faši­stičnih sil v Albanijo, kar me ni motilo. Go­voril sem zamišljen v poslušajočo množico v glavnem takole:

»Poljski pesnik Adam Mickiewicz, ki je ži­vel v težki dobi, ko je prišlo do delitve polj­skega ozemlja — pred 150 leti — in je moral v pregnanstvo, je vzkliknil iz dna svo­je potrte duše: »Domovina, ti si kakor zdrav­je. Koliko si vredna, se zave šele tisti, ki te je izgubili« Za njim je pozneje v vsej globini začutil to veliko resnico in jo za naše raz­mere izrazil Ivan Cankar, ko je ob njej na­pisal simbolično črtico o našem izseljencu povratniku. Isti Mickiewicz je poleg svojega »Pana Tadeusza« napisal tudi Knjigo naro­dov, kjer obravnava usodo svojega naroda, ki so tedaj nanj navalile tuje sile z vzhoda, zahoda in juga/ vadljale za njegovo ozemlje in ga raztrgale na tri dele. Vsak izmed njih je ostal pod tujo oblastjo vse do prve sve­tovne vojne, ko je Poljska prvič »zmartwych wstala«, kakor pravijo (zmartwychwstanie).

Danes je spet prišel čas trpljenja narodov, ki čakajo na svoje vstajenje. Posameznik ži­vi v tesni povezavi s svojim narodom, bodisi da se teh vezi zaveda ali ne. Te vezi so vidne ali nevidne, morda le slutene ali sploh ne začutene. čim bolj je kdo narodno osveščen in vzgojen, tem bolj občutene postanejo vse te stotere in tisočere notranje zveze. To je tako kot s človekom v družini. Kakor si mo­rajo udje iste družine pomagati med seboj, prav tako mora tudi vsak pripadnik naroda skrbeti za skupno dobro. Do tega skupnega širšega doma čutimo s svojo zavestjo ljube­zen in odgovornost, zanj se tudi žrtvujemo, ker se zavedamo, da je naše osebno življe­nje nujno globoko, tako krvno kot duhovno povezano s predniki. Ta narod je potreben in tudi vreden posebnih žrtev s strani svojih pripadnikov, da stopimo na branik in se žrt­vujemo zanj, kadar pride v stisko.

V trpljenju, pravimo, šele spoznamo pri­jatelja. V trpljenju preskušeni se vzljubijo in tesneje povežejo med seboj v eno udje družine, ki je ogrožena in katere pretečo ne­varnost občutijo vsi kot eden: bratje in se­stre, otroci in starši. V trpljenju preskušeni narod se najbolj narodno osvesti, okrepi in medsebojno vzljubi. V trpljenju so neizmer­ni zakladi najmučnejših tegob, a tudi skri­tih, naj plemenitejših nagibov, ki vodijo v preporod in vstajenje. Trpljenje je torej smi­selno; dvakrat in desetkrat pa je smiselno, kadar gre za biti in ne biti lastne osebe in za blaginjo družine, a stokrat in tisočkrat je trpljenje smiselno z vsemi, svojimi krvavimi žrtvami, ki jih prinaša, če in kadar gre za obstoj in svobodo domovine, lastnega naro­da. Ker smo s svojim narodom tako tesno povezani, da" je naše zasebno življenje mo­goče le v njem, čutimo meje lastnega oseb­nega življenja na mejah našega naroda in vemo, da je tudi to naše osebno življenje v resnici polno šele tedaj, kadar poteka v družbenem okviru lastnega naroda in nje­gove neokrnjene svobode. Tedaj, ko pride čas trpljenja in preskušnje za narod, dobi naše življenje, kolikor se moramo nujno zanj žrtvovati, širši in vzvišenejši pomen. Ni več važno in dragoceno le za svojce, ampak za vse narodno občestvo, po njem pa tudi za vse Človeštvo. Vse je tu čudovito organično povezano: Človeška osebnost z narodom in ta narod s človeštvom.

 

 

Nastopil je čas trpljenja tudi za naš na­rod, ko se vsi Slovenci čutimo kot ena sama družina, ko stopamo na branik svoje domo­vine, ki je napadena. Zemljo, ki so jo pribo­rili naši predniki in na kateri smo živeli ma­lone poldrugo tisočletje kot miren in niko­mur nič hudega ho teč narod, ki je branil le sebe, so naši predniki znali varovati in ohra­niti skozi stoletne turške vpade, ko so se s kmečkim orodjem oboroženi utaborili in so jim   Turki   požigali   vasi,   oskrunjali   žene, otroke pa odvajali v janičarstvo. Takrat so trpeli pred Turki  vsi balkanski  narodi  do cesarskega Dunaja, kjer je rešila Evropo tur­ške nadvlade slovanska kri in pest pod vod­stvom Poljaka Jana Sobjeskega. Potem so trpeli naši ljudje pod graščinsko gospodo, ki je nalagala težke davke, tudi krvnega, do­kler se niso pričeli, ko je nasilje prekipelo do viška, upirati v kmetskih uporih. Doži­veli in prestali smo francosko zasedbo in naši predniki so se udeleževali vseh vojn do vključno prve svetovne in znano je, da so imeli slovenski  polki  najzvestejše  in  najhrabrejše vojake. Kljub temu, da so bile na­še zahteve po večjih kulturnih svoboščinah stalne in vztrajne, nismo dosegli, kar smo želeli in morali smo požirati obljube, ki bi se nikdar ne uresničile, da si nismo znali leta  1918  ustvariti z brati Hrvati in Srbi skupno državo Jugoslavijo, za katero so umi­rali rodovi naših prednikov.

Na vas je sedaj, da vsega tega ne izgubimo, kar smo s trudom in krvjo naših prednikov pridobili.  Danes ve vsak naš človek, zakaj se bori, čemu izpostavlja svoje življenje: da se ne oskruni zemlja naših očetov, da ohra­nimo svobodo, ki smo jo po tisočletnem trp­ljenju priborili in za katero smo tudi po svoji priznano visoki kulturi zreli in upra­vičeni, da ostanemo na tem svetem koščku zemlje sami gospodarji, da ostane vsakdo izmed nas enakopraven državljan z vsemi pravicami  pa   tudi   dolžnostmi   svobodnega človeka, ki nikomur ni nikdar hotel skriviti lasu, ampak le braniti svoje, da v tej usodni uri priborimo znova, pa če treba z največ­jimi žrtvami, lepšo bodočnost slovenskemu ljudstvu in jugoslovanskim narodom. Naša zastava je zastava pravične obrambe in osvete. Borimo se za svojo narodno svobodo, za svojo zemljo in za tisti red, ki je zapisan v duši slednjega poštenega človeka in ki mu je temelj svoboda in čast osebe in naroda. To so vrednote čez vse druge vrednote, bitne človečanske vrednote, za katere so se borili že naši predniki in za katere se mora  boriti do zadnjega diha vsak zaveden človek in narod. Samo v znamenju teh vrednot bo končno zmagala pravičnost. Do tedaj pa bomo mali narodi trpeli in v tihem gnevu zoreli. Prepričani smo, da bo to velika preskušnja narodne in človeške zavesti v nas in da bomo po tem velikem petku, ki ga mora preživeti naš narod, doživeli tudi svojo ve­liko nedeljo, kakor lepo pravi že naš Cankar,

 

Prišel je dan, ko smo morali zadeti križ na svoje rame in nastopiti krvavo pot na Golgoto. Trpeli bomo in dotrpeli ter doživeli svoje narodno vstajenje in poveličanje.«

Tako sem govoril, razvoj pa je šel svojo pot. Še tisto pozno popoldne smo gledali, kako so prikorakali Italijani.  Brez odpora, čeprav so sami pisali, da so v naskoku ju­naško zavzeli trdnjave Vič, Šiško, Rožnik in Golovec. Prišli so v dolgem sprevodu tudi v Polje. Na veliki petek je ob Prešernovem spomeniku moj   šolski   tovariš  — zdaj  že davno pokojni — profesor Krmpotič glasno izjavil svoje veliko začudenje, da sem še živ, prepričan, da so me gestapovci, ki so spraše­vali po prof. Bojcu, že likvidirali zaradi pre­davanja, o katerem so baje graški listi pisali, da je nagovarjalo domačine k odporu. Sprem­ljajoči policist, ki me je poznal, jih je — po zatrdilu istega Krmpotiča, usmeril drugam, češ da me ni v Ljubljani. Ko sem pognal svoje kolo že od mitnice proti Polju,  sem zaslišal   odmev   bombardiranja   domžalske radijske relejne postaje, njen dim in ogenj. Tedaj se nisem zavedal, da sem med drugim nekoliko morda prispeval k temu s tistim zadnjim predavanjem.

 

                                                                                                                                                                         E. Bojc