Mohorjev koledar 1972
PO VELIKEM PETKU K VSTAJENJU
(Ob 30-letnici okupacije)
Dan 27. marca 1941 je s
svojim upornim udarom osvežujoče odjeknil po morečem občutju sramotnega pakta v
naših srcih. Tisti dan sem se srečal s pokojnim dr. Jožetom Bitežnikom v družbi
z dr. Engelbertom Besednjakom v prostorih tedanjega
narodno-obrambnega društva Slovenska straža in jima hitel navdušeno čestitat
spričo tega velikega dogodka.
»Vidiš«, se je obrnil dr.
Bitežnik k dr. Besednjaku, »predsednik Slovenske straže čuti isto kot jaz.«
Tedaj se je dr. Besednjak odločno zasukal in nama skušal s prepričljivo besedo
omajati najino prostodušje, prikazujoč vse možne
posledice te odločitve, tako da je v prejšnje veselje kanila težka slutnja
bližajoče se nevihte. Že v nekaj dneh je prišlo res do maščevalnega vdora
zlonamernega vojnega stroja nacističnih sil. že 6. aprila so se pojavila nad
Jugoslavijo smrtonosna letala in na samo cvetno nedeljo smo s strahom
opazovali in poslušali nalet hitlerjevskih štuk tudi
nad ljubljanskim letališčem kot zateglo naraščajoče, piskajoče in potem
pojemajoče, odmikajoče se vreščanje jeklenih jastrebov.
V tistih dneh sem se globoko
zamislil nad težko usodo, ki utegne prizadeti še posebej tudi naš narodič. Že prej sem upravi ljubljanskega radia najavil
vrsto predavanj o našem obrambnem vprašanju, zato sem svoje misli o tem strnil
in naslovil predavanje »Trpljenje in vstajenje narodov«. Na vrsto je prišlo
prav na veliki četrtek. Prejšnji dan sem kot narodnoobrambni delavec s tesnobnimi
in žalostnimi občutki pospravljal društvene papirje
in jih na svojem kolesu odvažal. Ko je bil prostor v rdeči hiši zadaj na
Poljanskem nasipu že izpraznjen, se je nenadoma pojavil na pragu postaven čokat
starejši mož, ki sem ga na videz menda že poznal, čeprav se mi je tudi
predstavil. Bil je Fran Albreht, književnik in znani socialni pesnik in urednik
LZ. Rekel je: »Na magistratu,sem stvar že uredil, in namesto vaše organizacije
je zdaj tam že zapisano moje ime, da ne bi imeli kakih sitnosti zaradi tega.
Zdaj vas prosim le še za ključ tega mojega novega stanovanja.« Rad sem mu ga
izročil, ne da bi vedel, da sem dal stanovanjske ključe prvemu predsedniku MLO
mesta Ljubljane iz leta
Zadnje radijsko predavanje
Tisto četrtkovo
popoldne, ko sem se na kolesu pripeljal v Ljubljano iz Polja predavat, nisem
vedel, da bom predaval kot zadnji v ljubljanskem radiu. Preden sem ga začel
brati, sem vprašal napovedovalca Pengova, če smem malo zavleči. Osupnil me je
njegov nenavaden prigovor, da lahko, kolikor hočem. »Naslednji dan bodo tu že
gospodovali Nemci.« — Zaprlo mi je sapo in me pretreslo do mozga. V tistem trenutku sem
občutil vso tragiko tega usodnega dejstva, hkrati pa vso svojo osebno kulturno
prizadetost. Vedel sem, da je to morilen napad na vse, kar smo zgradili in
imamo. Obšla me je silna, dotlej nepoznana zavestna volja, da spregovorim
kljub skrajni potrtosti tolažilno in zadnje naročilo. Zavedal sem se izrednega
poslanstva in izbora, da kot izobraženec spregovorim svojemu narodu vsaj nekaj
resničnih in preroških napovedi pogumno, toplo in slovesno. Kakor da sem iz
vsega tega občutja in premisleka prejel poseben dar, sem govoril počasi,
razločno in s poudarkom, kot da zrem pred seboj vse Slovence, ki nas vse zagrnija temna senca krvave okupacije, čutil in zavedal sem
se v tistem hipu hkrati, da je preizkušeni narod kot eno uho prisluhnil še zadnjim
glasovom ljubljanskega radia, trepetajoč za svojo bodočnost.
Kot vešč
recitator in predavatelj sem zbral vse svoje najboljše moči in se potrudil tudi
glede jasnosti misli in miselnih, poudarkov. Preskočiti sem moral le tisto
mesto zadaj, ki mi ga je Črtala cenzura — o vdoru fašističnih sil v Albanijo,
kar me ni motilo. Govoril sem zamišljen v poslušajočo množico v glavnem
takole:
»Poljski pesnik
Adam Mickiewicz, ki je živel v težki dobi, ko je prišlo do delitve poljskega
ozemlja — pred 150 leti — in je moral v pregnanstvo, je vzkliknil iz dna svoje
potrte duše: »Domovina, ti si kakor zdravje. Koliko si vredna, se zave šele
tisti, ki te je izgubili« Za njim je
pozneje v vsej globini začutil to veliko resnico in jo za naše razmere izrazil
Ivan Cankar, ko je ob njej napisal simbolično črtico o našem izseljencu
povratniku. Isti Mickiewicz je poleg svojega »Pana Tadeusza« napisal tudi Knjigo narodov, kjer obravnava
usodo svojega naroda, ki so tedaj nanj navalile tuje sile z vzhoda, zahoda in
juga/ vadljale za njegovo ozemlje in ga raztrgale na
tri dele. Vsak izmed njih je ostal pod tujo oblastjo vse do prve svetovne
vojne, ko je Poljska prvič »zmartwych wstala«, kakor pravijo (zmartwychwstanie).
Danes je spet prišel čas
trpljenja narodov, ki čakajo na svoje vstajenje. Posameznik živi v tesni
povezavi s svojim narodom, bodisi da se teh vezi zaveda ali ne. Te vezi so
vidne ali nevidne, morda le slutene ali sploh ne začutene. čim bolj je kdo
narodno osveščen in vzgojen, tem bolj občutene postanejo vse te stotere in
tisočere notranje zveze. To je tako kot s človekom v družini. Kakor si morajo
udje iste družine pomagati med seboj, prav tako mora tudi vsak pripadnik naroda
skrbeti za skupno dobro. Do tega skupnega širšega doma čutimo s svojo zavestjo
ljubezen in odgovornost, zanj se tudi žrtvujemo, ker se zavedamo, da je naše
osebno življenje nujno globoko, tako krvno kot duhovno povezano s predniki. Ta
narod je potreben in tudi vreden posebnih žrtev s strani svojih pripadnikov, da
stopimo na branik in se žrtvujemo zanj, kadar pride v stisko.
V trpljenju, pravimo, šele
spoznamo prijatelja. V trpljenju preskušeni se vzljubijo in tesneje povežejo
med seboj v eno udje družine, ki je ogrožena in katere pretečo nevarnost
občutijo vsi kot eden: bratje in sestre, otroci in starši. V trpljenju
preskušeni narod se najbolj narodno osvesti, okrepi in medsebojno vzljubi. V
trpljenju so neizmerni zakladi najmučnejših tegob, a
tudi skritih, naj plemenitejših nagibov, ki vodijo v preporod in vstajenje.
Trpljenje je torej smiselno; dvakrat in desetkrat pa je smiselno, kadar gre za
biti in ne biti lastne osebe in za blaginjo družine, a stokrat in tisočkrat je
trpljenje smiselno z vsemi, svojimi krvavimi žrtvami, ki jih prinaša, če in
kadar gre za obstoj in svobodo domovine, lastnega naroda. Ker smo s svojim
narodom tako tesno povezani, da" je naše zasebno življenje mogoče le v
njem, čutimo meje lastnega osebnega življenja na mejah našega naroda in vemo,
da je tudi to naše osebno življenje v resnici polno šele tedaj, kadar poteka v
družbenem okviru lastnega naroda in njegove neokrnjene svobode. Tedaj, ko
pride čas trpljenja in preskušnje za narod, dobi naše
življenje, kolikor se moramo nujno zanj žrtvovati, širši in vzvišenejši
pomen. Ni več važno in dragoceno le za svojce, ampak za vse narodno občestvo,
po njem pa tudi za vse Človeštvo. Vse je tu čudovito organično
povezano: Človeška osebnost z narodom in ta narod s človeštvom.
Nastopil je čas trpljenja
tudi za naš narod, ko se vsi Slovenci čutimo kot ena sama družina, ko stopamo
na branik svoje domovine, ki je napadena. Zemljo, ki so jo priborili naši
predniki in na kateri smo živeli malone poldrugo tisočletje kot miren in nikomur
nič hudega ho teč narod, ki je branil le sebe, so naši predniki znali varovati
in ohraniti skozi stoletne turške vpade, ko so se s kmečkim orodjem oboroženi
utaborili in so jim Turki požigali
vasi, oskrunjali žene, otroke pa odvajali v janičarstvo. Takrat so trpeli pred Turki vsi balkanski
narodi do cesarskega Dunaja, kjer
je rešila Evropo turške nadvlade slovanska kri in pest pod vodstvom Poljaka
Jana Sobjeskega. Potem so trpeli naši ljudje pod
graščinsko gospodo, ki je nalagala težke davke, tudi krvnega, dokler se niso
pričeli, ko je nasilje prekipelo do viška, upirati v kmetskih uporih. Doživeli
in prestali smo francosko zasedbo in naši predniki so se udeleževali vseh vojn
do vključno prve svetovne in znano je, da so imeli slovenski polki
najzvestejše in najhrabrejše vojake. Kljub temu, da so bile
naše zahteve po večjih kulturnih svoboščinah stalne in vztrajne, nismo
dosegli, kar smo želeli in morali smo požirati obljube, ki bi se nikdar ne
uresničile, da si nismo znali leta
1918 ustvariti z brati Hrvati in
Srbi skupno državo Jugoslavijo, za katero so umirali rodovi naših prednikov.
Na vas je sedaj, da vsega
tega ne izgubimo, kar smo s trudom in krvjo naših prednikov pridobili. Danes ve vsak naš človek, zakaj se bori, čemu
izpostavlja svoje življenje: da se ne oskruni zemlja naših očetov, da ohranimo
svobodo, ki smo jo po tisočletnem trpljenju priborili in za katero smo tudi po
svoji priznano visoki kulturi zreli in upravičeni, da ostanemo na tem svetem
koščku zemlje sami gospodarji, da ostane vsakdo izmed nas enakopraven državljan
z vsemi pravicami pa tudi
dolžnostmi svobodnega človeka,
ki nikomur ni nikdar hotel skriviti lasu, ampak le braniti svoje, da v tej
usodni uri priborimo znova, pa če treba z največjimi žrtvami, lepšo bodočnost
slovenskemu ljudstvu in jugoslovanskim narodom. Naša zastava je zastava
pravične obrambe in osvete. Borimo se za svojo
narodno svobodo, za svojo zemljo in za tisti red, ki je zapisan v duši
slednjega poštenega človeka in ki mu je temelj svoboda in čast osebe in naroda.
To so vrednote čez vse druge vrednote, bitne človečanske vrednote, za katere so
se borili že naši predniki in za katere se mora
boriti do zadnjega diha vsak zaveden človek in narod. Samo v znamenju
teh vrednot bo končno zmagala pravičnost. Do tedaj pa bomo mali narodi trpeli
in v tihem gnevu zoreli. Prepričani smo, da bo to velika preskušnja
narodne in človeške zavesti v nas in da bomo po tem velikem petku, ki ga mora preživeti
naš narod, doživeli tudi svojo veliko nedeljo, kakor lepo pravi že naš Cankar,
Prišel je dan, ko smo morali
zadeti križ na svoje rame in nastopiti krvavo pot na Golgoto. Trpeli bomo in
dotrpeli ter doživeli svoje narodno vstajenje in poveličanje.«
Tako sem govoril, razvoj pa
je šel svojo pot. Še tisto pozno popoldne smo gledali, kako so prikorakali
Italijani. Brez odpora, čeprav so sami
pisali, da so v naskoku junaško zavzeli trdnjave Vič, Šiško, Rožnik in
Golovec. Prišli so v dolgem sprevodu tudi v Polje. Na veliki petek je ob
Prešernovem spomeniku moj šolski tovariš
— zdaj že davno pokojni —
profesor Krmpotič glasno izjavil svoje veliko začudenje,
da sem še živ, prepričan, da so me gestapovci, ki so spraševali po prof.
Bojcu, že likvidirali zaradi predavanja, o katerem so baje graški listi
pisali, da je nagovarjalo domačine k odporu. Spremljajoči policist, ki me je
poznal, jih je — po zatrdilu istega Krmpotiča,
usmeril drugam, češ da me ni v Ljubljani. Ko sem pognal svoje kolo že od
mitnice proti Polju, sem zaslišal odmev
bombardiranja domžalske radijske
relejne postaje, njen dim in ogenj. Tedaj se nisem zavedal, da sem med drugim
nekoliko morda prispeval k temu s tistim zadnjim predavanjem.
E. Bojc