April 2020                                                            IZVORNA STRAN

 

KO JE UČENJE O KEMIJI IGRA! Ali:

KO JE POUK PRIJETNEJŠI OD POČITNIC! Ali:

KO JE ŽIVLJENJE LJUBEZEN IN UŽITEK!

 

Indukcija je sklepanje iz posameznega na splošno. V naslovu je najbolj zaželena indukcija sploh. Gotovo bo po pandemiji nastopil pospešen razvoj ravno te indukcije. Začetki so že. Narava, umetnost, znanost, (pouk, spoznavanje sebe, ljubezen, družina, služba, …). Vse bo eno! Vse bo eno samo prijetno doživljanje!

Gledališče (in ostale umetnosti in učitelji) poskušajo znanje (znanost) približati vsem učečim, na kar se da doživet in prijeten način:

1. Zlata paličica združuje gledališča in šole (*1998); je festival in platforma (*2017); namenjena vsem, ki radi obiskujemo gledališče in želimo v gledališki svet vpeljati tudi odraščajoče občinstvo. Dogodki so polni inovativnih prožnih oblik učenja. So del kakovostne profesionalne gledališke produkcije za odraščajoče občinstvo. Če hoče torej šola obiskati gledališko predstavo, se obrne npr. na Zlato paličico, kjer tri članska strokovna komisija (*2015) predlaga umetniško kvalitetne predstave, ki so to, kar si želijo učitelji, profesorji in učenci, dijaki. To je torej vzgoja za gledališče. Vse si lahko ogledate na njihovi spletni strani – https://www.zlatapalicica.si/

2. Tu za razliko od prej navedenega primera gre za uporabo gledališča v učno-vzgojnem procesu. Za pridobivanje novega znanja na čim bolj prijazen ali celo navdušujoč način. Učenci so gledalci, ki doživljajo (uživajo), ko sledijo dogajanju na odru. Kakšen užitek je pripravil Tomaž Lapajne Dekleva (Društvo za razvoj gledališča v izobraževanju * 2002 )  lahko preberete v prejšnjem Občanu pod naslovom »Ko je učenje o kemiji igra«. http://www.drgi.si/

3. Od leta 1992 pa uradno obstaja tudi pristop poučevanja z doživljanjem umetnosti in narave, ki temelji na spoznanju o mogočni energiji umetnosti, ki jo uporabljamo v izobraževalne namene. Gledališka ali kakšna druga umetniška predstavitev je močna animacija, ki jo vsak doživlja po svoje, se uči in si širi zavedanje. Če tega bogastva čustev ne povežemo z različnim  dojemanjem posameznikov, je le-to osiromašeno. Družinsko gledališče Kolenc zato po predstavi za učence pripravi različne tematske izobraževalne delavnice, ki so prilagojene temu, da se spoznanja nekaterim utrnejo s tipom, nekaterim z vonjem, nekaterim s pisanjem, petjem, plesom, risanjem …  kar se na koncu koncev splete v bogat tematski kulturni, naravoslovni ali družboslovni dan. Cel proces izvedemo lahko tudi  v naravi, npr. pastirske dneve, grajske dneve, po poti dediščine ...

O vlogi gledališča z doživljanjem pri pouku pa je v maturitetni nalogi – iz že takrat praktičnih spoznanj – pisala tudi Mojca Kolenc (1994), ki je za to dobila Prešernovo nagrado. Predpostavke o pozitivni vlogi tematskega gledališkega doživetja z različnimi nadaljevalnimi aktivnostmi pa je kasneje potrdila tudi v svoji znanstveni magistrski nalogi iz leta 2009. Informacije o pristopu so objavljene tudi na naši spletni strani: http://druzinsko-gledalisce-kolenc.si/

 

4.   Visoka stopnja aktivnosti, sodelovanja, doživljanja in motivacije pa je tudi projektno delo učiteljev z učenci. Le kaj je za odraščajočega bolj pomembno, kot biti nepogrešljivi del skupnosti, ki s svojo aktivnostjo (skupaj z učitelji in starši) spreminja ta svet v luč bodočnosti in sodelovanja. Tudi to je izjemen pristop izobraževanja!

Učitelji in učenci podružnične OŠ Gradec na Vačah so letos pripravili (projekt) muzikal o zasvojenosti z internetom in pametnimi telefoni »Poseben.si«. Imel sem srečo, da sem to predstavo videl. Solzice so kar same silile iz oči. Potem sem pogledal na ostale gledalce. Tudi mnogi drugi so imeli rdeče in vlažne oči.  Hvala VAM. Bilo je vredno vašega truda!

Bližnjica do prispevka na TV SLO iz katerega je zamrznjena slika: https://4d.rtvslo.si/arhiv/n/174658246

NAGRADNO VPRAŠANJE – Kolikokrat se pojavi v prispevku na TV SLO besedica VAČE in kolikokrat besedica GRADEC? Lahko me pokličete na 041 896 632 ali pošljete el. pošto na zvonimir.kolenc@guest.arnes.si , če vam je igrica všeč.

Izvedel sem, da bo muzikal skoraj gotovo še uprizorjen. Sledite informacijam na internetu posebno na: spletni strani šole Gradec in na JSKD – Darko Vidic.

Da boste spoznali člane odrasle ekipe muzikala »Poseben.si«: https://www.osgradec.si/2019/12/ekipa-muzikala-poseben-si-vabi/

Tu boste nekaj izvedeli o začetkih:  https://www.osgradec.si/2019/09/v-muzikal-poseben-si-avdicija/

 

5. Imel sem učitelja, ki zaradi kajenja ni mogel glasno govoriti, ker bi preveč kašljal. Klopi smo porivali k njemu, da bi slišali. Še danes, po 60 letih, znam ponoviti nekatere zgodbe. Le kaj je imel on, da nas je začaral? Danes vem, da je to LJUBEZEN, ki jo je znal deliti. Upam, da ne bo primanjkovalo ljubezni nikomur, kajti oblike in metode dela so samo pripomočki. Odsotnost ljubezni je propad.

 

Še vedno nas imam rad!  Zvonček Norček

 

* - pomeni začetek, nastanek