POVZETKI PREDAVANJA IN DVEH DELAVNIC
5. kongres učiteljev biologije Slovenije (
DUBS)Nova Gorica, 28. – 30. september 2000, z naslovom
BIOLOGIJA
ZNANOST TRETJEGA TISOČLETJA
1. Kratko predavanje
DOŽIVLJANJE in POUK BIOLOGIJE
Mojca Kolenc, Družinsko gledališče Kolenc
Posebno v zavodih s težko vodljivimi učenci ( pa tudi v običajnih šolah ) vse večkrat razpravljamo o učiteljih, ki pri pouku ne dosegajo zastavljenih ciljev. Ocena postaja neuporabno sredstvo za dosego cilja. Letos je od 1. do 3. junija je v Zrečah potekal prvi kongres doživljajske pedagogike v Sloveniji z mednarodno udeležbo. Biologi smo lahko veseli svojega prispevka na
tem kongresu (Rudi Ocepek in njegovo predavanje o doživljanju s pomočjo polha, Irena Furlan in doživljanje v ZOO, Irena Jeglič in doživljanje z meditacijo, Družinsko gledališče Kolenc s potujočim mini živalskim vrtom in učno potjo). Vendar pa je bila narava prisotna skoraj v vseh delavnicah ( taborjenje, kolesarjenje,…), kakor da je narava tisto okolje, ki edino omogoča doživljanje. Temu gotovo ni tako.Na predavanju se bomo seznanili z nekaterimi pogostimi oblikami doživljanja pri pouku - s primeri. Pogoj je doživljanje učitelja.
Kakó
bit' hočeš poet in ti pretežkó
je v prsih nosít al' pekel al' nebó!
Ali:
doživljanje pred učenci, kolektivom in starši – sestavni del učiteljevega dela, ki se ga je treba naučiti.
2. Delavnica
DOŽIVLJANJE Z ŽIVIMI ŽIVALMI
Mojca, Anka in Zvone Kolenc, Družinsko gledališče Kolenc
Naravoslovni dan, kjer so učenci sproščeni, vendar pa je njihova aktivnost usmerjena. Živali, ki jih spoznavajo, so: cvrček, ščurek, krastača, rdečevratka, navadni udav, rdeči ameriški gož, mongolski skakač, evropski jež.
Sledi nagrada in nagrajene so vse skupine, kajti brez sodelujočih v igri ni igre in torej tudi zabave ne.
3. delavnica
ZABAVEN POUK OB IGRI V NARAVI
Mojca in Zvone Kolenc, Družinsko gledališče Kolenc
Mnogi smo obiskali učne poti in druge znamenitosti tu, v okolici Nove Gorice. Veseli smo, ker so lepo urejene in zanimive. Toda - kako učno pot približati učencu, ki mu frontalno vodenje ni vedno po godu? Kako narediti, da bo na poti ustvarjalen in se bo ob tem še zabaval?
Učenci so združeni v skupine. Ekipa je dobila na pot natančna, čim
preprostejša, pisna navodila. Preden so ekipe odšle na pot, smo jim ustno nekatere naloge pojasnili in morda katero skupaj rešili.Učenci imajo s seboj:
zemljevid z označeno potjo, križanko in druge zabavne naloge…
Naloga skupine je, da na poti samostojno – s pomočjo pisnih navodil in drugih dodatkov – reši križanko. To pa najbolje uspe, če si člani delo razdelijo. Nekdo iz skupine je bolj odgovoren za orientacijo, drugi izpolnjuje križanko, tretji prebira na glas navodila. Skupaj so z opazovanjem, sklepanjem, primerjanjem, določanjem rastlin, z uporabo vseh svojih čutil, itd., izpolnili križanko. Na cilju so jo še skupaj pregledali in jo oddali. Križanko je komisija pregledala, pohvalila dobre rešitve in vsem svetovala, kako se lahko v naravi, še bolje znajdejo. Potem je podarila vsem sadeže iz našega naravnega okolja.
Tu ob steni učilnice je za vas postavljena zelo kratka učna pot. Ali je tak pristop za nas privlačen?