SPLETNE STRANI:

 Družinsko gledališče Kolenc

 Vače

 Moj hobi – zbiranje sličic - Kraljestvo živali  

BUČKA – Leto II, št. 7, oktober-november 2000

Prva slovenska revija za pomoč pri učenju – praktični vodnik za starše osnovnošolcev, učitelje in vzgojitelje 

POUK, KI JE BOLJ PRIVLAČEN KOT POČITNICE
 Članek o igrici - Posebni ježek  -

( Mojca Kolenc, prof.)

Ne, to ni mogoče! Kako je možno, da je pouk en sam užitek in sprostitev za vse? Temu se reče utopija!

Pouk je kombinacija sprostitve in trdega dela. Sprostiš se, ko rešiš problem in dobiš dobro oceno. Učenci naj se nauče discipline, samokontrole, naj se navadijo usmerjene koncentracije na vsebine, ki so predpisane, naj spoštujejo odrasle, itd. To pri učencih dosežemo, kot je v naši družbi običaj, s pravilnim nagrajevanjem in sredstvi prisile (naj se zavedo posledic). To obsežno dresuro sistemsko gojimo v imenu podpore te civilizacije, za mir in za pravilen razvoj mladostnika, ki mora biti utirjen, razumevajoč in potrpežljiv.

Mi pa smo se odločili: pouk naj bo sprostitev in užitek. Učenec naj vsako jutro komaj čaka, da bo šel v šolo, ker se veseli vsega,kar se bo dogajalo. V sprostitvi in užitku, naj se sleherni učenec spremeni v srečnega Zemljana, polnega ljubezni do sebe in vsega. To je vizija in cilj našega Družinskega gledališča . To tudi delamo in in ob tem smo zelo srečni. Šole nas vabijo, ker si nas žele učenci in učitelji.

Pripravljamo kulturne in naravoslovne dni, pripravljamo zabavne naloge v okolju, ki ga želimo spoznati, pastirske igre v naravi, zabaven program za kakšen žur do jutranjih ur, sodelujemo na prireditvah za otroke, kot so na primer Pikini dnevi in zato veliko prepotujemo.

Pri Ministrstvu za obrambo RS pa deluje tudi Uprava RS za zaščito in reševanje. Ker nesreča nikoli ne počiva ( pa tudi sreča ne, da ne bo pomote ), so se na upravi odločili, da je otroke o nesrečah treba podučiti.- Nekoč so bili na šolah obrambni dnevi, zakaj ne bi bili sedaj zaščitno reševalni. Saj morajo biti otroci na nesreče pripravljeni. Dogovorili smo se. Naše gledališče je naredilo doživetje za učence razredne stopnje v obliki didaktične igrice na temo varstvo pred nesrečami (kulturni dan).

Najprej doživljamo igrico o ježku, ki je žalosten, ker v prometnih nesrečah umre toliko živali. To so predvsem ježki. Ježkov cilj je bil postati reševalec. Medved in lisica se norčujeta češ, da je gozd varno zatočišče in da je ježek neumen, ker se uči, kako pomagati v nesrečah. Toda tla se stresejo in drevo pade na medveda in poškoduje lisičko. Zdaj nastopi ježkov trenutek! Obveže lisičko, da ne izkrvavi in medvedu da opornici na zlomljeno nogo. Presrečna lisička pa nauči otroke zapeti lepo pesmico, da ne bodo nikoli pozabili telefonske številke 112 in ježka, ki je maskota za pomoč ob nesreči.

Vabimo vas, da se dogovorimo o možnosti izvedbe didaktične igrice na vaši šoli. Na Upravi RS za zaščito in reševanje obljubljajo, da bodo nekaj izvedb finančno podprli.

Pesmica:

Naša zemlja je prekrasna,

Je nevarna in je špasna.

Treba je ta svet poznat',

In se znat' zavarovat'.

Treba je iz srca živet';

Treba je prav vse sprejet',

Če je dom ti ta naš svet!

Naj v srčku prebudi se glas,

Da zdaj je čisto zadnji čas,

Steči kolikor se da

Poklicat' ena, ena, dva!

Če hiška v ognju vzplameni

In te požar zbudi iz sna,

Če plin te že duši

In dva ste še ogrožena …

Če se potres zgodi

In domek tvoj je kup lesa;

Poklicat ena, ena, dva!
Če se v neurju glas zgubi

In voda v dom pribrbota –

Naj v srčku prebudi se glas,

Da zdaj je čisto zadnji čas,

Teči kolikor se da! Poklicat' ena. ena, dva!

Zato sta se medved in lisica odločila, da se bosta tudi ona dva naučila nekaj o reševanju in zaščiti. In merita svoje znanje v kvizu s križanko. Ena polovica otrok pomaga lisici pri reševanju kviz križanke, druga polovica pa medvedu. Kviz vodi preizkušen reševalec ježek. Križanko s pomočjo grafoskopa projiciramo na steno; medved in lisica si pa izbirata vprašanja (npr. 3 navpično, itd) in zbirata črke. Tisti, ki zbere večje število črk svoje barve v križanki ve gotovo več! Bi tudi vi izmerili znanje v tej igri? Ko rešuje križanko skupina je gotovo lažje. Tu je ta križanka:

 

In to so vprašanja, ki jih postavlja ježek:

1  Lisičko in medveda bomo zaprosili, da nam nekaj zaplešeta. Uganite, kateri ples sta zaplesala?

2 Umaknili so se v zgornje nadstropje. Za katero vrsto naravne nesreče gre?

2 Umaknili so se pod mizo, ali k notranjim stenam stanovanja. Za katero vrsto naravne nesreče gre?

3 Na Tibetu pravijo, da za mir in srečo na zemlji lahko narediš zelo veliko, če meditiraš na ta način, da poješ eno samo besedo , en sam zlog, ki pomeni ljubezen in mir. Ko so imeli verski voditelji vseh verstev zborovanje , je tibetanski verski voditelj Dalaj Lama namesto govora zapel v mikrofon samo to besedo, samo ta zlog miru, ljubezni in sreče in ga pel cele pol ure. Vsi verski voditelji so peli z njim. Ta kratka besedica je rešitev v križanki.

4 Na glavi ima čelado, oblečen je v sivo uniformo, in v vsaki malo večji vasi na Slovenskem je velika hiša, kje imajo različne pripomočke za reševanje pred nesrečo, ki se ji reče ….

5 To pa ni naravna nesreča, njeni povzročitelji smo ljudje kar celega naroda, ki se ne strinjamo z nekim drugim narodom in se med sabo spopademo – o groza, kdaj bomo postali pametnejši in se bomo samo še ljubili in pomagali drug drugemu. Kako pravimo tej vrsti nesreče?

6 Kadar je potrebno prebivalce hitro obvestiti o nevarnosti prižgejo gasilci sirene. Te tulijo na prav poseben način – tako, da takoj vemo za katero vrsto nesreče gre. Kako pravimo taki vrsti opozarjanja ljudi na nevarnost?

7 Obvezal sem lisičko s kompresijsko obvezo, da ni izkrvavela. Medvedu pa sem privezal opornici k nogi, da je bila zlomljena noga na miru; samo, če je zlomljen ud v mirujočem položaju, ne boli in se kosti hitro in pravilno zarastejo. Seveda kasneje zdravniki takemu ponesrečencu še dodatno pomagajo. Nogo dajo v mavec itd. Torej sem dal ponesrečencu prvo ……

8 Ste kdaj gledali tenis? Kaj pravi sodnik, kadar imata oba igralca enako število točk.?

9 To, da bi bila na svetu vedno mir in ljubezen, da nebi bilo žalostnih ljudi, da ne bi bilo nesreč, da bi se vedno vse dobro izteklo. Vse to je naša velika ….

10 Posameznik ali moštvo, ki na višjem ali končnem, odločilnem tekmovanju doseže prvo mesto je ……….

11 Za reševanje ponesrečencev v planinah ali za reševanje v jamah, se zelo pogosto uporablja krajša ali daljša…

12 Medvedi živijo v kočevskih pragozdovih, pa tudi v drugih naravnih rezervatih. Kratica za naravni rezervat?

13 V dobi računalništva se je angleški jezik zelo razširil. Kakšna je pogosta kratica za napako, ki jo javlja računalnik?

14 Tretja črka grške abecede. Tudi tretji kot v trikotniku označimo s to črko – γ

15 Še nekdo, ki nas varuje pred nesrečo. To je Slovenska vojska. Kratica zanjo se nahaja tudi na tablicah njenih avtomobilov in je rešitev v križanki.

16 Sedemnajsta črka grške abecede. ρ

Ko je kviz končan, dobita obe ekipi enako nagrado, saj igre brez sodelujočih v njej sploh ne more biti; poleg pa še plaketo o zbranem številu točk.

Tako – skozi doživeto igro smo se naučili nekaj o zaščiti in reševanju naših življenj. Spoznali smo igrico o ježku, naučili smo se pesmico in Bilo je zabavno.

Naslednjič pa bomo prikazali kakšno drugo obliko zabavne, a poučne in vzgojne igre

 

REŠITVE KRIŽANKE